Lars er utdannet pedagog og jobber som pedagogisk leder i Aktiv Undervisning og Scandec. Han er en problemløsende kursholder og teknolog i hjertet, og den eneste i Scandec og Aktiv Undervisning som er bosatt på Vestlandet.
Han kaller seg selv en utadvendt introvert som elsker kombinasjonen av masse mennesker og alenetid. Og med det utgangspunktet kan man si at han har lagt opp tilværelsen optimalt. Han bosatt i en bitteliten fruktbygd på Vestlandet med 13 innbyggere, på et småbruk som har gått i generasjoner. I en hverdag med mye reising, teknologi og kursholding er det her han finner roen. “Det er et uendelig vedlikeholdsprosjekt”, ler han, men påpeker at han trives med en motsetning til hverdagen som pedagogisk leder i Scandec.
Offiser og pedagog
Etter fire år som offiser i forsvaret var ikke Lars helt sikker på hva han ville gjøre. Noen tilfeldigheter gjorde at han havnet på lærerstudiet, og var i 1997 ferdig utdannet pedagog, og inntok jobben som lærer. “Det som ga mest mening og glede var når barna synes det var gøy å komme på skolen, og å ha meg som lærer. Da så jeg at de lærte mer.”
Han fremstår i dag som en hardbarket teknolog som elsker å finne løsninger i teknologien, men forteller at han ikke hadde noen utpreget interesse for det i starten av lærerkarrieren. Det var først etter han hadde gitt en gruppe elever muligheten til å jobbe med lego av typen “Mindstorm” han virkelig så verdien av teknologi i skolen. “Oppgavene utfordret samarbeid, skapertrang, problemløsning og evnen til å forbedre ting. Spesielt dette med samarbeid fikk en skikkelig boost. Elevene ble kreative problemløsere i stedet for å reprodusere, og fikk mye ut av det”. Herfra startet Lars med å bruke teknologi til å utvikle hjelpeprogrammer for elever, og så flere og flere muligheter.
Lars jobbet som avdelingsleder på en skole i Bergen, da skolen ble en av landets første med digitale tavler fra Promethean-tavler i alle klasserom. Her var han svært involvert i implementeringen og bruken av tavlene på skolen, og gjorde seg mange erfaringer. Da vårt morselskap Scandec tok over Promethean-agenturet, ble det gjort et Google-søk for å finne norsk kompetanse, og Lars Persen dukket opp som resultat. Det tok litt overtaling fra Scandec-ledelsen, men i 2012, etter 15 år i skolen, ble Lars Persen første Scandecer med kontor på Vestlandet. “Jeg ønsket å bli boende i nærheten av familien på Vestlandet, og det var i orden for ledelsen i Scandec. Det er en ordning som har fungert veldig godt”.
En del av satsingen
Et annet vilkår Lars hadde før han startet i Scandec var at han skulle få ha en pedagogisk tilnærming til jobben. “Det var helt klart en overgang å komme fra skolesystemet og inn i Scandec”, forteller han lattermild. “Man hadde noen businesshoder, og en haug av tekniske lydhoder. I starten forsto jeg ikke språket som ble snakket”. Scandec var i startgropen av sin satsing på visuelle produkter på det tidspunktet, og det at man fikk på plass Lars var en del av denne satsingen. “Det er det som er så fint nå, at man er en del av en bedrift som har folk som utfyller hverandre. Det var fantastisk å etter hvert oppleve at jeg hadde noe å bidra med i et miljø hvor folk var så gode teknisk”.
Problemløsende kursholder
“Jeg trives nok aller best når jeg er ute å holder kurs, og får tilbakemelding på at deltakerne har hatt en morsom dag. Det betyr ofte at de har lært noe som gjør hverdagen deres enklere”. Lars presiserer at han prøver å bli kjent med skoler og bedrifter han skal holder kurs hos før han kommer dit, slik at han kan sette seg inn i hvilke problemer de har i hverdagen, og hvordan teknologien og produktene kan løse dette. “Det hender jeg må hive meg rundt og lære meg ny programvare før et kurs, men det synes jeg som oftest er spennende. Nå som vi har utvidet med VR-produkter har det vært en bratt læringskurve, men det er så gøy å se resultatene av det rundt omkring!”.
Videominne:
Her kan du se Lars og flere av oss i Aktiv Undervisning i aksjon under årets BETT: