Gøyal læring med Sphero og ActivPanel

13.08.2018
Her kommer noen tips til gode læringsaktiviteter klassen og du kan gjøre ved å kombinere ActivPanel og Sphero. Du kan ha Sphero-appen lastet ned direkte på din ActivPanel og koble roboten til skjermen med Bluetooth. Selvsagt kan aktivitetene også brukes av elevene på nettbrett eller pc.

 

FORBEREDELSER

Alle gode læringsaktiviteter krever noen forberedelser. Felles for aktivitetene under er at du må ha noe fysisk utstyr, f eks store, tomme plakater eller gråpapir. Tenk godt gjennom hva du vil elevene skal gjøre og prøv helst selv for å se om alt fungerer som du ønsker.

Nedlasting av Sphero Edu-appen kan du laste ned direkte på ActivConnect fra Google Play. Da må du ha Google Services installert. Her kan du lese mer om hvordan du laster ned Google Services på

ActivConnect G (ActivPanel 4 og 5)

ActivConnect OPS-G (ActivPanel 6)

Du må også aktivere Bluetooth på ActivPanel i ditt klasserom. Gå til Innstillinger, velg Bluetooth og aktiver Bluetooth. (Film)

For å koble sammen Sphero med ActivConnect: Slå på Bluetooth, start Sperho Edu-appen og hold Sphero-roboten i nærheten av ActivConnect-enheten når du skal koble til. Når roboten reagerer med lys er den koblet til skjermen.

 

AKTIVITETER

 

STAVE ORD

Du trenger: et stort ark med alfabetet.

La elevene stave vanskeligere og vanskeligere ord med Sphero. Dette krever nøyaktighet og at farten ikke er for stor.

 

LABYRINT

Lag en labyrint med tape på gulvet. La små grupper av elever få teste hvor raskt de kan få Sphero-roboten til å komme seg fra et bestemt punkt og ut av labyrinten uten å være borti kantene (tapen).

Data for tid og strekning kan leses av etterpå i appen.

 

NÆRINGSKJEDE

Tegn elementene i en næingskjede i ulogisk rekkefølge på et stort ark. La elevene finne rett rekkefølge og kode roboten til å stoppe på riktig sted i kjeden før den går videre til neste. Du kan utvide oppgaven med å be om at roboten f eks skal blinke eller at appen skal si navnet på elementet når den stopper.

 

FRIKSJON OG MOTSTAND

Bruk klosser eller ting med ulik vekt som Sphero-robotene skal dytte over en bestemt strekning. Be elevene finne ut hvordan roboten reagerer med ulik motstand og hva som skal til for at to ting med ulik vekt skal skyves over strekningen på lik tid.

HINDERLØYPE

Lag en hinderløype på gulvet i klasserommet, der det f eks er brukt fysiske hinder som roboten skal over. Med saks, kartong og tape kan dere lage balansehindre eller hindre som krever en viss fart, f eks hopp.

 

GJENFORTELLE HISTORIER

Tegn / skriv navn på karakterene og viktige elementer i en historie på et stort ark. La elevene bruke Sphero-appen til å kode rekkefølgen i historien og gjenfortelle den mens de spiller av robotkoden.

Her kan du være kreativ etter alderen på elevene. Yngre elever kan for eksempel gjenfortelle "De tre bukkene Bruse", mens eldre elever kan gjenfortelle virkelige historiske hendelser.

 

PLANETENES BANE RUNDT SOLA

Her tegner du først opp sola og planetene sine baner. Så skal elevene kode Sphero-roboter til å "gå i bane". Hvor lang tid tar det å gå en runde i bane dersom planetene har samme fart? Går det an å finne ut den faktiske forskjellen i fart mellom planetene og justere farten til roboten? Hvor lang tid tar det nå for de enkelte planetene?

Dette kan neppe gjenskape virkeligheten, men gi et bilde på forhold i solsystemet.


 tilbake             Print  Utskriftvennlig versjon